۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۵۰۶۷۳

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 10 ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 270 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 860 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 633 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 856 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 786 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1708 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 170 تومان، یورو 17 هزار و 250 تومان و درهم امارات 4 هزار و 390 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 550 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 450 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 16 هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 850 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 50 تومان کاهش داده است.

 

رکورد رشد روزانه شاخص بورس شکسته شد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 155میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 847میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 10هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 32هزار و 141واحدی در ارتفاع 878هزار و 93واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های صنایع آذرآب، رینگ‌سازی مشهد درخشان تهران با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 8550واحد، کل (هموزن) 9022واحد، قیمت (هموزن) 5992واحد، آزاد شناور 39869واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 21046و 75218واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 374میلیون ورقه به‌ارزش 4292میلیارد تومان در یک میلیون و 394هزار نوبت، شاخص فرابورس(آیفکس) 346واحد رشد کرد و در ارتفاع 10 هزار و 287واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های بیمه کوثر، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان با افت خود مانع افزایش بیشتر آیفکس شدند.

 

قیمت نفت افزایش یافت

پس از اینکه ذخایر نفت آمریکا کمتر از آنچه انتظار می رفت، افزایش یافت و از آنجاییکه انتظار می رود تقاضا در برخی کشورهای اروپایی افزایش یابد، قیمت نفت در معاملات امروز اندکی افزایش یافت و اندکی از خسارات این هفته را جبران کرد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 88 سنت افزایش 21.34 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.78 دلار افزایش 14.21 دلار معامله شد.

آمارهای آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 24 آوریل، 10 میلیون بشکه افزایش یافت و به 510 میلیون بشکه رسید.تحلیلگران انتظار افزایش 10.6 میلیون بشکه ای را داشتند.

رئیس بخش تحقیقات بانک ملی استرالیا گفت: «این خبر، کمی خوب است که شاید مخازن در آمریکا به سرعتی که فکر می کردید در حال پر شدن نیست.»

آمار رسمی ذخایر نفت آمریکا امروز بعدازظهر به وقت آمریکا رسما از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر خواهد شد.

موسسه اعتبارسنجی مودیز، امروز پیش بینی خود برای قیمت نفت در سال 2020 را اعلام کرد. این موسسه، قیمت نفت خام آمریکا برای سال 2020 را به طور متوسط، 30 دلار در هر بشکه و برای سال 2021 به طور متوسط 35 دلار در هر بشکه اعلام کرد زیرا رکود جهانی بر تقاضا برای سوخت تاثیر گذاشته و انتظار می رود اشباع نفت در مخازن قیمت ها را تا سال 2021 پایین نگه می دارد.

 

 

3 برابر شدن قیمت مسکن در سال‌های 96 تا 98/ پیشنهادهایی برای خروج از رکود مسکن

سال 98 در حالی سپری شد که بازار مسکن در شهر تهران با رکود سنگینی در معاملات همراه بود. رکودی که به نظر می رسد در سال گذشته شدیدتر شده و می تواند بر تولید مسکن در این شهر تاثیر بگذارد. بررسی گزارش های مختلف بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران نشان می دهد، از سال 92 تاکنون، سال 98 تنها سالی بوده است که تعداد معاملات صورت گرفته در شهر تهران کمتر از 100 هزار معامله بوده است. لازم به ذکر است در حالی که از سال 92 تا 97 به صورت میانگین، 153 هزار معامله در سال صورت گرفته، در سال 98 فقط 84 هزار معامله انجام شده است که نشان از رکود شدید بازار معاملات مسکن بوده است.

*افزایش شدید قیمت مسکن در سال 97 و 98

از منظر قیمتی نیز، در حالی که از سال 92 تا 96 یک ثبات قیمتی در بازار مسکن شهر تهران حاکم بود، سال 97 و 98 قیمت ها افزایش شدیدی پیدا کرد. مقایسه متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران در 11 ماهه سال 98، نسبت به زمان مشابه در سال 95 نشان از سه برابر شدن قیمت مسکن در شهر تهران می دهد. همچنین در حالی که متوسط قیمت مسکن در تهران در سال های 93 تا 96 از سقف 5 میلیون تومان تجاوز نکرد، با یک رشد سریع در سال 98 به بیش از 13 میلیون تومان برای هر متر مربع واحد مسکونی رسید.

*کاهش شدید توان خانه اولی ها برای خرید مسکن

به نظر می رسد افزایش شدید قیمت مسکن در دو سال اخیر در مقایسه با توان خرید خانواده ها، نتیجه ای جز خروج تقاضاهای مصرفی از بازار موثر مسکن در شهر تهران به دنبال نداشته است. البته در این بین باید بین تقاضاهای مصرفی خانه اولی ها و افرادی که به دنبال تبدیل به احسن کردن واحدهای خود بوده اند، تمایز قائل شد. زیرا خانه اولی ها، معمولا پس انداز مناسبی برای صاحب خانه شدن ندارند، در حالی که افرادی که مالک مسکن بوده اند، تورم رخ داده به قیمت واحد مسکونی آن ها نیز اثر گذاشته و در نتیجه توان حضور در بازار مسکن و تبدیل به احسن کردن مسکن خود را دارند.

البته باید اشاره کرد دولت هم فرصت 6 ساله ای را برای استفاده از روش های مختلف برای خانه دار کردن، خانه اولی ها از دست داد. صندوق پس انداز مسکن یکم هم آن چنان در این مسیر موفق نبود و از ابتدای فعالیت خود کمتر از 120 هزار خانه اولی را صاحب خانه کرد.

*خروج تقاضاهای سفته بازانه از بازار مسکن

همچنین باید به خروج تقاضاهای سفته بازانه از بازار مسکن اشاره کرد. ماجرا از این قرار است که هر چند بازار مسکن همواره بازاری مطمئن و بدون ریسک بوده است، ولی بخشی از تقاضاهای سفته بازانه که انتظار بازدهی کوتاه مدت بیشتری را دارند، از بازار مسکن کوچ کرده و بازارهای موازی دیگر بخصوص بازار سهام را برای خود انتخاب کرده اند.

*کاهش تولید مسکن بر اثر کاهش تقاضا

این نگرانی وجود دارد که این کاهش تقاضاهای موثر بازار مسکن بر روند تولید مسکن اثر منفی بگذارد. بخصوص اینکه تولید مسکن به عنوان یکی از پیشران های اقتصاد که وابستگی بسیار پایینی به واردات دارد، می تواند نقش مهمی در رونق سایر بخش های کشور داشته باشد.

از طرفی نیاز مسکن یک نیاز اساسی و غیر قابل جانشین است و در صورتی برنامه ریزی برای کاهش قیمت تمام شده مسکن، خانواده های بسیاری متقاضی خرید مسکن خواهند بود. کما اینکه در ثبت نام طرح اقدام ملی در سه ماهه پایانی 98، این اتفاق افتاد.

*حمایت از عرضه و تقاضا با تاخیر در دریافت هزینه زمین

مهدی غلامی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره راهکارهای خروج از رکود بخش مسکن گفت: دولت می تواند از سیاستگذاری صحیح در بخش تولید و عرضه مسکن استفاده کند تا خانواده ها را نیز صاحب خانه نماید. وزارت راه و شهرسازی می تواند هزینه زمین را بعد از تحویل دادن واحدهای مسکونی به متقاضیان و به صورت اقساط دریافت کند. هزینه ساخت نیز توسط متقاضیان و متناسب با پیشرفت پروژه به سازندگان پرداخت شود. بدین صورت خانواده های مستاجر بسیاری می توانند صاحب خانه شوند. در این صورت دولت با تاخیر در هزینه دریافت زمین، تسهیلاتی را فراهم کرده است که عمده هزینه مسکن را پوشش داده است. در این روش هزینه و فشار خاصی بر دولت برای تسهیل در خانه دار شدن مردم به وجود نمی آید.

وی افزود: در این سیاست پیشنهادی، هم تولیدکننده هزینه اولیه بسیاری را برای تهیه زمین نمی پردازد و هم واحدهای ساخته شده بدون متقاضی نمی ماند، بنابراین انگیزه بسیاری برای تولید وجود دارد. ضمنا از آنجایی که سازندگان مالک واحدهای نوساز نیستند و متناظر با هر واحد یک مصرف کننده واقعی وجود دارد که مسکن را با قیمت تمام شده دریافت می کند، واحدی در انتظار افزایش قیمت ها در آینده خالی نمی ماند.

*اصلاح قانون پیش فروش ساختمان

غلامی با تاکید بر اینکه به دلیل مشکلات قانونی فعلی، استفاده از ظرفیت پیش فروش ساختمان در پروژه های عمرانی کشور مغفول مانده است، اظهار داشت: با استفاده از این ابزار، به قدرت مالی متقاضیان هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا افزوده می گردد. اما در چند سال گذشته استقبال چندانی از پیش فروش ساختمان بر بستر این قانون به عمل نیامده است. ایجاد موانع زیاد و نیز شفاف نبودن بندهای حقوقی، جذابیت اقتصادی، پیش فروش ساختمان را کاهش داده است و در نتیجه بازار مسکن از این ابزار مناسب تامین مالی محروم مانده است. بنابراین اصلاح قانون پیش فروش نیز می تواند به جذاب شدن سرمایه گذاری افراد در بخش تولید مسکن بیفزاید.

 

صادرات 7264 کامیون کالا به عراق در ۳ روز

سید روح الله لطیفی اظهارداشت: در سه روز گذشته بیش ازهفت هزار و 264 کامیون کالای صادراتی به عراق صادرشده است که مرز پرویزخان با دو هزار و 786 کامیون بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: گمرک ایران با پیشنهاد انجام پروتکل های بهداشتی به جای مسدودی مرز به دنبال ادامه روند تجاری کشور بوده است.با وجود همه تلاشهای مسئولین دو کشور ایران وعراق، برای حفظ سلامتی اتباع دو کشور و ادامه روند تبادل کالا شاهد اتخاذ دو تصمیم در رویه تجاری بین دو کشور هستیم، در مرزهای کردی باتصمیم اقلیم کردستان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انتقال بار از کامیون‌های ایرانی به کامیون‌های عراقی  روند تجاری با وجود مشکلاتی از قبیل زمانبر بودن بیشترخروج کالا به دلیل اجرای این پروتکل ها درحال انجام است و تجارت متوقف نشده است.

وی ادامه داد: در بخش عربی همچنان مرزها بسته است و همین امر باعث شده بسیاری از تجار نتوانند کالای صادراتی خود را به مقاصدشان برسانند و برخی دیگر نیز با تغییر مسیر، مجبور به جابجایی کالا از مرزهای کردی هستند و طبیعی است که مسیر طولانی تر، هزینه های حمل بیشتر نیز نسبت به قبل برای کالا در مقاصد عربی را شاهد باشیم و از طرفی نیز صفهای طولانی تر به دلیل درخواست بیشتر برای ورود از این مرزها تشکیل شود.
لطیفی افزود: علیرغم فعالیت بی وقفه پرسنل گمرک در مرزهای با اقلیم در شرایطی که کل کشور به دلیل کرونا تعطیل شده بود، همکاران ما حتی در زمان تحویل سال نیز در حال انجام وظیفه بودند، با این وجود در مرز پرویز خان با درخواست گمرک ایران،  روزهای جمعه نیز از هفته گذشته برای انجام خدمات گمرکی و جابجایی کالا به روزهای کاری اضافه شد تا تعطیلی رسمی روز جمعه در دو کشور  باعث تعطیلی خدمات نشود و کمی از معطلی کالا در پشت مرزها کاسته شود ودر مرز باشماق نیز مسیر اضافه ای برای تسریع در تردد و کاهش توقف کالا به همت بخش خصوصی و سازمان های همجوار  راه اندازی شد.

 سخنگوی گمرک ایران در خصوص آمار اعلام شده توسط برخی از افراد اظهار داشت: گمرک ایران یک نهاد رسمی است و بر اساس قانون در تجارت فرامرزی مسئول است و آمار اعلام شده توسط این سازمان، آمار رسمی است و از آنجاکه تجارت از این مرزها هم با انجام تشریفات گمرکی و بر اساس مستندات انجام می شود همه موارد چه از لحاظ اسناد، مجوزها، و ارزش کالا و بارنامه ها و ... در این تشریفات ثبت می شود بنابر این آماری که اعلام می شود مستند و مستدل است و گمرک به عنوان  مرزبان اقتصادی کشور، منبع اطلاعات و آمار تجارت خارجی  کشور است و نهادهای رسمی کشور و یا  مرتبط با تجارت خارجی نیز از اطلاعات ثبت شده در گمرکات استفاده می کنند.

سخنگوی گمرک ادامه داد: بنابراین طرح هر گونه ادعای غیر مستند کمکی به تصمیم گیری، تصمیم سازی و یا تجارت کشور نمی کند. بنابراین از همه تلاشگران تجارت خارجی که این روزها جهادگرانه در تلاش هستند درخواست می کنیم اطلاعات صحیح را بیان کنند. 
وی گفت: تجارت بین کشورمان با کشور عراق در شرایط عادی و مسدود نشدن مرزها نزدیک به9 میلیارد دلار در سال 98 بوده است و عراق دومین مقصد صادراتی کشورمان به شمار می رود که عمدتا کالاهای ساخته شده یا نهایی کالای صادراتی کشورمان به این همسایه غربی ما است و از این حیث نیز اهمیت به سزایی در تولید و تجارت کشورمان دارد به ویژه برای حفظ این موضوع در سالی که مزین به نام جهش تولید است بنابراین همه مسئولان درتلاش هستند همه مرزهای کشور بازگشایی شود تا بازار عراق را از دست ندهیم و صادرات بیش از 2 هزار کامیون کالا در برابر حجم صادرات در شرایط عادی فاصله زیادی دارد بنابراین واقع بینانه به موضوعات بپردازیم و قدردان کسانی باشیم که در این روزهای سخت جان بر کف در حال خدمت به کشور هستند تا وقفه ای در تجارت کشور ایجاد نشود.

لطیفی با ارائه آمار سه روز گذشته تجارت با عراق  بیان داشت: در سه روز گذشته هفت هزار و 264 کامیون و تانکر کالاهای صادراتی  را برای انتقال به عراق به مرز رسانده اند و تحویل عراقی ها شده است. گمرک پرویزخان با دو هزار و 786 کامیون بیشترین سهم و باشماق با دو هزار 366 کامیون در رتبه دوم و تمرچین با یک هزارو 499 کامیون رتبه سوم را داراست و در نهایت بازارچه مرزی سیرانبند با 628 کامیون صادراتی در دو روزی که فعال شده قرار دارد، با بررسی  آمارهای سه روز گذشته گمرکات پرویزخان، باشماق و تمرچین و دو روز گذشته سیرانبند می توان به اشتباه بودن گزارشات غیر رسمی پی برد.

سخنگوی گمرک در پایان گفت:گمرک ایران به همراه سایر سازمان های مسئول مرتبط با تجارت خارجی در تلاش است تا مرزهای کشور برای انجام تجارت با کشورهای همسایه با حفظ سلامت اتباع بازگشایی شود و مسیرهای تجاری هموار شود و از طرفی نیز از همه فعالان اقتصادی درخواست می کنیم تا اطلاعات تجارت کشوررا با دقت و توجه کافی بیان کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات